Gastvrijheid bij ZZWD

8 november, 2013


Tekstueel Publiciteit verzorgt al enkele jaren de publiciteit voor Stichting Zorgcentra Zuidwest-Drenthe: jaarverslagen, persberichten en maandelijkse advertorials in diverse periodieken. Hieronder een voorbeeld van zo’n advertorial.


Gastvrijheid bij ZZWD zichtbaar in nieuwe restaurants

Keurig en gezellig. Vriendelijk en gemoedelijk. De complimenten vliegen over tafel wanneer Jan en Jo Schoemaker het hebben over het nieuwe restaurant van woonzorgcentrum “De Molenhof” in Havelte. De bewoners van een van de aanleunwoningen, zijn ‘vol’ van het restaurant, want ‘eetzaal’, kun je deze fraaie ruimte toch echt niet meer noemen.

Jan Schoemaker, decennialang hoofd van de school in Ruinerwold, en zijn vrouw Jo Schoemaker - de Groot, respectievelijk 92 en 93 jaar, vinden dat er veel ten goede is veranderd in de eetgelegenheid van De Molenhof. ‘Het is een mooier, lichter, en gastvrijer omgeving geworden,’ zegt Jan Schoemaker. ‘Maar wij zijn vooral enthousiast over het eten, en vooral de manier waarop het wordt opgediend. Wij kregen ons eten tot nu toe bij Tafeltje Dekje, en daar waren we tevreden over. Maar we komen nu dagelijks naar het restaurant, omdat we het eten beter verzorgd vinden, maar ook de sfeer, en de gastvrijheid. Wij vinden het gezelliger om met andere mensen samen te eten. Rond een uur of half een wordt het eten in het restaurant aan het nieuwe buffet door de kok zelf opgeschept, Dat geeft een vertrouwd gevoel, het doet denken aan vroeger, aan thuis.’

Gastvrijheid centraal

Jaap Mulder, plaatsvervangend hoofd keuken in De Molenhof, hoort de positieve verhalen met plezier aan, en voegt er aan toe: ’Het woord gastvrijheid staat nu in de restaurants van de ZZWD-woonzorgcentra centraal, dus ook in De Priensenije en in Ruinen, en in De Weyert in Dwingeloo. Maar ook klantvriendelijkheid is heel belangrijk, en kwaliteit. De medewerkers hebben een training gekregen, waarbij het uitgangspunt is dat we geen eetzaal zijn, maar een restaurant. Daar hoort dus bij dat je de klanten ontvangt en naar hun tafel begeleidt, dat een medewerker de bestelling komt opnemen, en dat het eten gastvrij aan tafel wordt geserveerd. Anders dan vroeger hebben onze gasten voor alle onderdelen van het menu verschillende keuzemogelijkheden, naast natuurlijk alle dieetvariaties die wij kennen. De medewerkers zijn stijlvol gekleed. De maaltijdbeleving van de klant wordt hierdoor sterk verbeterd, en dat was precies onze bedoeling,’ zegt Jaap Mulder, die dagelijks van 12.00 tot 14.00 uur tussen de veertig en vijftig gasten, waaronder bewoners van aanleunwoningen, verwelkomt.

Bereiden maaltijden voor iedereen te zien

Ook Jan Ronald Dijkema, locatiemanager van De Molenhof, constateert veel tevredenheid onder de gasten van het nieuwe restaurant in De Molenhof. ‘Het is een investering op maat geweest,’ vertelt hij. ‘Er zijn plannen om De Molenhof te gaan verbouwen, maar we rekenen erop dat dat nog wel vier tot zes jaar kan duren. We hebben ervoor gekozen om nu een nieuw plafond te plaatsen, wat de akoestiek erg ten goede komt, en een nieuwe vloer, van pvc-laminaat. De sfeer is daar veel beter door geworden. Jan Ronald Dijkema en hoofd keuken, Loek van der Kraan hebben met ruim tien vrijwilligers en personeelsleden vervolgens veel schilderwerk gedaan. De kleurstelling van de vroegere eetzaal is heel anders geworden, er is andere verlichting aangebracht, en een nieuw ‘buffet’ geplaatst waarop het gereedmaken van de maaltijden voor iedereen is te zien. Zo is een gastvrije omgeving tot stand gekomen, waar we heel veel goede reacties op krijgen. En niet alleen in De Molenhof, want ook de eetzalen in De Priensenije en De Weyert zijn aangepast ‘Het is het resultaat van een omslag in het denken, waarbij de cliënt centraal staat, en niet de organisatie,’ zegt Dijkema. ‘In een onlangs opgestelde visie staat dat ZZWD de zorg- en dienstverlening afstemt op de individuele behoeften van de cliënt.  Ook zijn er binnen ZZWD afspraken gemaakt over de voorzieningen op de diverse locaties, en de noodzaak van modernisering. Dit is een van de resultaten van die afspraken.’

In een tweede fase zal ook de entree van De Molenhof worden opgeknapt. Ook die wordt lichter, gastvrijer en ‘dynamischer’ gemaakt. De fraaie vloer in het restaurant wordt ‘doorgetrokken’ naar de entree. Daar wordt de balie weggehaald, en zal het winkeltje, dat nu een zeer bescheiden ruimte inneemt, een veel grotere en lichtere plek krijgen. Ook komt er een automaat, waaruit cliënten op elk moment van de dag koffie, thee en andere dranken kunnen halen.